...

Mobilne myjnie parowe – jak robić to dobrze? /część II/

W tym artykule przeczytasz

Minął już rok odkąd ukazał się w sieci, na blogu firmowym Multimatic’a, artykuł traktujący o tym „Dlaczego nie warto zakładać myjni parowej”. Powstał on na bazie moich własnych doświadczeń i obserwacji losów moich klientów. W tamtym artykule dość szeroko opisywałem, jakie według mnie są powody niepowodzenia w prowadzeniu firmy typu mobilna myjnia parowa.

Przez cały ten czas nosiłem się z zamiarem napisania drugiej części, pokazującej jak można prowadzić taką firmę z sukcesem, bo oczywiście nie jest prawdą, że każda tego typu działalność jest skazana na porażkę. Na całym świecie firmy powstają i upadają. To, że danym lokalu upadnie pizzeria, nie oznacza, że kolejna nie zrobi furory a jej dania nie podbiją świata. Podobnie jest z działalnością firm, które powstają po to, aby służyć innym w zakresie utrzymania czystości. Jedne przetrwają lata, będą dziedziczone przez dzieci, inne po 12 m-cach zostaną wyrejestrowane. Taki jest świat i taki jest biznes.

My, dostawcy maszyn sprzątających, wymyślamy i lansujemy nowe typy biznesów. Intencje mamy dobre, ale czasami same intencje nie wystarczą. Mam wrażanie, że tak właśnie było z pomysłem na mobilne myjnie. Sam wymyśliłem i promowałem to hasło. Możecie sprawdzić. Był rok 2009 kiedy ukazał się pierwszy artykuł o mobilnych myjniach Mobilnemyjnie.pl – umyj auto on-line na portalu MamBiznes.pl

Wtedy jeszcze bazowałem na chemii bezwodnej i wydawało mi się, że podbiję tym świat;-)

Dziś, 10 lat później, dalej pracuje w tej branży i oprócz błędów jakie popełniłem, a o których staram się mówić głośno, mam też wiedzę jakie firmy i w jakiej strukturze osiągają prawdziwy sukces. Oczywiście dla mnie i dla Ciebie sukces może być czymś zupełnie innym. Różnimy się i jest to jak najbardziej normalne. Nie napiszę więc że tylko miliony złotych na koncie są sukcesem, bo takich historii sukcesu nie ma chyba wiele. Są za to małe i większe rodzinne firmy, które stabilnie funkcjonują na rynku, świadczą usługi lokalnie, mają stałe zlecenia, wyrobioną markę i opinię rzetelnego kontrahenta. I dla mnie właśnie to jest sukcesem. I ten artykuł, w którym staram się doradzać innym, jest napisany właśnie z tej perspektywy.

Żeby była jasność. Nigdy nie wykonywałem usług. Nie czuję się dobrze w roli usługodawcy. Próbowałem, ale mi nie wychodziło. Widzę jednak, co robią moi klienci. Ci, którzy kupują u mnie np. maszyny do czyszczenia podłóg. Dlatego nie piszę o tym czy jest łatwiej w specjalizacji A lub B. Piszę tylko o tych specjalizacjach, które wiem, że funkcjonują i mają się dobrze.

Ostatnio miałem rozmowę z jednym z dystrybutorów myjni parowych w Polsce, który nie mógł zrozumieć, dlaczego sprzedawca myjni parowych, napisał artykuł, Dlaczego NIE warto zakładać mobilnej myjni parowej. Na pierwszy rzut oka, rzeczywiście wygląda to dość dziwnie.  Jestem autorem artykułu a zarazem sprzedaję myjki parowe. Czy sam sobie szkodzę?  Czy ja nie chce zarabiać na sprzedawanych przeze mnie produktach? Odpowiedź jest oczywista.

Zależy mi na podnoszeniu sprzedaży. Zależy mi na zarabianiu tak samo jak wszystkim handlowcom. Żyję z pieniędzy moich klientów, czyli Waszej prowizji. Zależy mi na tym abyście swoje pieniądze zostawili u mnie, ale jednocześnie chciałbym w zamian zminimalizować Wasze ryzyko porażki. Chciałbym, abyście inwestowali w poczuciu słuszności podjętych przeze siebie decyzji i z tak dobranymi narzędziami, abyście sami mogli zarabiać i za jakiś czas, jeszcze do mnie wrócić. Dlatego powstał poprzedni artykuł. Nigdy nie miał on za zadanie zniechęcanie kogokolwiek do zakładania swojego biznesu. Oczywiście, tytuł artykułu został dobrany tak, abyście zechcieli poświęcić choć trochę czasu, na jego przeczytanie a sam tytuł wynikał z trochę z zasad pisania tekstów pod wyszukiwarki.

Jednak przede wszystkim zależy mi na rzetelnym przekazywaniu swojej wiedzy, tak, aby obie strony były wygrane w całym procesie. Marketing i chęć zysku, choć silnie zakodowana w każdym z nas, nie powinny przesłaniać nam końcowego celu, jakim jest taka sprzedaż, aby obie strony całej transakcji były wygrane. Istnieje na to anglosaskie określenie Win to Win. Nie mam monopolu na wiedzę i rzetelność, w zakresie dobru parownic i maszyn czyszczących. Nie dyskredytuje innych sprzedawców.  Doradzam ze swojego punktu widzenia, dokonuje analiz, którymi się dziele.

[wp_ad_camp_1]

Jak stworzyć dochodowy biznes na bazie mobilnej myjni (parowej)?

Poprzedni artykuł bazował na moich spostrzeżeniach o tym jak nie inwestować w mobilną myjnię i jak nie prowadzić takiego biznesu. Tym razem chcę poświęcić trochę czasu na analizę w drugą stronę i odpowiedź na pytanie:

CZY DA SIĘ ZAROBIĆ NA PROWADZENIU MOBILNEJ MYJNI PAROWEJ?

Zanim spróbuję odpowiedzieć na to pytanie, wrócę jeszcze na chwilę do poprzedniego artykułu i definicji mobilnej myjni parowej. Już wcześniej próbowałem udowodnić, że właśnie taka definicja, ma zasadniczy wpływ na odpowiedź o pytanie o rentowność biznesu, jakim jest myjnia mobilna.

Myjnia mobilna może bazować na parownicy, jako podstawowej maszynie wykorzystywanej w biznesie lub być tylko jedną z kilku maszyn czyszczących w arsenale firmy. W większości to właśnie ten drugi model jest najlepszą drogą do prowadzenia zyskownej firmy świadczącej szerokie usługi z zakresu utrzymania czystości. No właśnie. Moim zdaniem, mobilna myjnia to firma zajmująca się różnego rodzaju myciem, czyszczeniem, sprzątaniem z wykorzystaniem różnorakiego sprzętu czyszczącego. Czy zakup parownicy sprawi, że Wasza firma będzie zyskowna? Nie. Czy myjka parowa może podnieść skuteczność czyszczenia? Tak.

Podstawowe kierunki rozwoju mobilnej myjni wg. danych dostępnych przez Multimatic

kierunki rozwoju mobilnych myjni w Polsce na rok 2019 wg Multimatic

Powyższy schemat przedstawia kierunki rozwoju myjni mobilnej, aby ten biznes był dochodowy. Moim zdaniem, mówienie o tym, że na początku działalności, trzeba rozszerzać swoje usługi o wszystkie te elementy jest nieporozumieniem. Chciałbym omówić wszystkie 4 rodzaje działalności, które można wykonywać, jako myjnia mobilna, ale stoję na stanowisku, że tylko wąska specjalizacja może zapewnić sukces.

Wąska specjalizacja sprawi, że staniesz się ekspertem w swej dziedzinie, a ludziom łatwiej będzie Ci zaufać, np., jako specjaliście od sprzątania prywatnych domów niż osobie (firmie), która ma w swojej ofercie wszystko, ale nic nie robi lepiej od tysiąca takich samych firm.

Czy da się zarobić na prowadzeniu tego typu działalności? Moim zdaniem TAK! Najlepszym przykładem na to jest fakt, że w Twojej okolicy prowadzone są podobne firmy od lat. Jedne z większym sukcesem, inne z mniejszym, ale nie ulega wątpliwości, że popyt na usługi zaspokajane przez te firmy istniał, istnieje i będzie istniał.  Pozwól, że na chwilę wcielę się w przewodnika po poszczególnych branżach. Na końcu i tak samodzielnie podejmiesz decyzję o tym czy wchodzić w któryś z tych biznesów czy nie. Oczywiście, jeżeli uznasz w dowolnym momencie, że potrzebujesz skontaktować się ze mną osobiście, zapraszam do formularza kontaktowego.

[wp_ad_camp_1]

Firma sprzątająca jako mobilna myjnia parowa

Firma sprzątająca jest bardzo szerokim i pojemnym pojęciem. Na pierwszy rzut oka, można do niego wrzucić wszystko. I tak też robi bardzo wielu ludzi. Do tego worka wrzucane są zarówno firmy utrzymujące porządek na halach przemysłowych jak i te sprzątające dworce, galerie handlowe i prywatne mieszkania.

Według mojego modelu firma sprzątająca (w szczególności ta rozpoczynająca biznes) to firma nastawiona na wykonywanie drobnych usług sprzątających. Co mam na myśli mówiąc, drobne usługi sprzątające? – usługi, które da się wykonywać na relatywnie małej inwestycji w sprzęt i środki czyszczące. Zazwyczaj takie firmy zakładane są z dotacji z środków Urzędu Pracy lub różnego rodzaju dofinansowań z UE.  Mówimy, więc o inwestycjach rzędu od 5000 do 20000zł. Taka mobilna myjnia inwestuje w miarę uniwersalny sprzęt. Mały, przenośny i lekki, ale też z racji swojej uniwersalności zazwyczaj może być wykorzystywany do lekkich prac sprzątających.

Dlatego w tych małych firmach sprzątających nie ma sensu inwestowanie w jedno urządzenie, np. parownicę o dużej mocy, bo po pierwsze takie jedno urządzenie wyczerpie nasz budżet a po drugie mocno ograniczy nam zakres działania. Firma sprzątająca na początku drogi może  bazować na małych zleceniach, dostępnych dla niej zarówno od strony merytorycznej jak i technicznej. Przykładowe targetowanie takiej firmy: sprzątanie prywatnych mieszkań, sprzątanie małych biur, klatek schodowych w małych wspólnotach, czyszczenie wykładzin i pranie tapicerek.

Przykładowe urządzenia dla małej firmy sprzątającej:

[show_products product=”530, 2507,854″]

Pranie dywanów i tapicerki meblowej w mobilnej myjni

Ta kategoria została już wymieniona w poprzedniej części wpisu.  Ale można potraktować też tą działalność jako osobną podkategorię w rozwoju firmy. Chcąc rozwijać się w tym temacie, inwestujemy w inny rodzaj maszyn czyszczących. Będą to głównie ekstraktory (odkurzacze piorące), ale też szorowarki, wirówki, suszarki i chemia. Do wykonywania tego typu działalności na poważenie, nie wystarczą już środki z Urzędu Pracy.

Pisząc o takiej działalności usługowej mam na myśli profesjonalne pralnie dywanów, dysponujące stacjonarnym punktem gdzie wykonywane będą usługi. Taka wyspecjalizowana pralnia ma szansę na rozwój tylko przy odpowiedniej dużej skali działalności, wysokiej jakości usług i współpracy z innymi punktami, które będą służy jako punkt zostawiania/odbierania dywanów. Firma taka musi świadczyć również mobilne usługi piorące w dużych obiektach takich jak kina, hole w hotelach i dużych biurach a także pranie tapicerki materiałowej w samochodach, autobusach i ciężarówkach.

Te ostatnie podkategorie spowodowały, że podciągnąłem taką działalność do spektrum myjni mobilnych, choć co do zasady jest to bardziej działalność stacjonarna wymagająca posiadania ogrzewanego lokalu i spełniającego kilka norm. Nie jestem w tym temacie specjalistą, ale aby odprowadzać zanieczyszczenia z takiego punktu usługowego do kanalizacji, potrzebne będą chyba jakieś dodatkowe zezwolenia.

Dodatkowym źródłem dochodów takiej firmy może być wynajem odkurzaczy piorących. Uważam jest to świetny pomysł na uzyskiwanie dodatkowych przychodów z wykorzystaniem tzw. pasywnego zarabiania na inwestycji. Sam prowadzę tego typu działalność w Olsztynie i czerpie z tego stosunkowo niewielkie, ale dość regularne dochody przy zerowej inwestycji w reklamę. Jeżeli ktoś z Was jest zainteresowany tego typu zarobkiem – zapraszam do kontaktu i odwiedzenia mojej dedykowanej wynajmowi odkurzaczy piorących strony Greenrental.pl

Przykładowe urządzenia dla początkującej firmy piorącej tapicerki i dywany:

[show_products product=”765,833,854″]

Usługi dla przemysłu jako mobilna myjnia parowa

Dochodzimy do tematu najbardziej złożonego, wymagającego praktyki i inwestycji w wyselekcjonowane maszyny czyszczące. Jak wiecie, sprzedaję parownice przemysłowe i myślę, że właśnie tutaj te maszyny często są niezastąpione i trudno bez nich uzyskać wymagany efekt. Parownice w starciu z tłuszczami i olejami są niezastąpione.

Jeżeli chcesz rozwijać firmę w tym kierunku, dobrze żebyś miał praktykę i doświadczenie w temacie czyszczenia przemysłowego. Najczęściej pod pojęciem przemysłowego utrzymania czystości w małej firmie, rozumiemy usługi zlecenia na wyczyszczenie jakiejś maszyny produkcyjnej, konstrukcji lub hali. Oczywiście mogą to być stałe kontrakty na utrzymanie czystości hal produkcyjnych, ale raczej podpisywane są one przez duże zakłady z dużymi firmami zajmującymi się tego typu czyszczeniem. Na początku, po założeniu firmy duże kontrakty są poza naszym zasięgiem. Dlatego jeśli chcesz budować swoją pozycję w tym rynku szukaj małych zleceń, którym podołasz. Jeżeli wyrobisz sobie opinię solidnego partnera, większe zlecenia przyjdą same.

Przykładowe parownice i maszyny czyszczące dla usług przemysłowych:

[show_products product=”390,249,3144″]

Autodetailing jako myjnia mobilna

Miejscem w którym można wykorzystać parownice jest salon kosmetyczny dla samochodów, czyli zdobywające coraz częściej serca kierowców, salony autodetailingu. W Polsce jest to stosunkowo młoda branża, ale licząca spore grono zwolenników. Salony detailingowe oferują bardzo dokładne i drobiazgowe zabiegi na samochodach mające na celu przywrócenie blasku autom.

Tak drobiazgowe czyszczenie wymaga użycia urządzeń czyszczących, które dotrą do najgłębiej schowanych zakamarków. O ile polerka jest standardowym wyposażeniem każdego detailera, to myjki parowe zajmują również ważną część wyposażenia takiego warsztatu. Służą one zarówno do mycia silnika, doczyszczania uszczelek, usuwania naklejek, ale także w wersji odkurzacza parowego do prania tapicerek.

Zostanie detailerem wymaga godzin pracy, podczas których złapiecie doświadczenie. Nie jest to coś czego nauczycie się w tydzień. Warto skorzystać z dostępnych na rynku kursów, aby zdobyć pierwsze szlify. Z moich obserwacji wynika, że jest popyt na te usługi. Coraz więcej osób wybiera tą ścieżkę ze swoją „mobilna myjnią”. Ze spraw technicznych oprócz polerki i myjki parowej będzie potrzebny także mocny odkurzacz na sucho mokro i myjka wysokociśnieniowa.

Przykładowe urządzenia dla firmy autodetailingowej:

[show_products product=”3306,530,281″]

Podsumowanie

Mobilne myjnie parowe ewaluują. Z pierwotnego pomysłu na biznes, jakim był samochód z platformą najazdową i generatorem pary w luku bagażowym, zmieniły się w wyspecjalizowaną firmę sprzątającą. Dziś aby świadczyć usługi czyszczenia, nie można skupiać się tylko na jednym urządzeniu czy maszynie. Para i parownice dalej wspomagają czyszczenie i są skutecznym narzędziem, ale żeby móc wykorzystać pełen potencjał obranej ścieżki, trzeba inwestować mądrze.

A więc czy da się zarobić na prowadzeniu mobilnej myjni?  Czy może to być zyskowny biznes? Uważam, że tak. Trzeba jednak powiedzieć sobie wprost. Parownice nie są antidotum na wszystkie problemy. Są miejsca w których sprawdzają się znakomicie, jak przy czyszczeniu przemysłowym obszarów zaolejonych i tłustych. Są miejsca, w których pełnią rolę równorzędną do innych maszyn i środków, i są w końcu obszary, gdzie zastosowanie pary nie dam nic oprócz wydania na nie pieniędzy.

Mobilna myjnia parowa w kształcie dotychczasowym, moim zdaniem odchodzi do lamusa. Urządzenia parowe należy traktować jak każdą inna maszynę sprzątającą, bo nimi de facto są. Aby budować zyskowną firmę czyszczącą, należy też oprócz zakupu maszyn i chemii spojrzeć się szerzej na aspekt, wybrania grupy docelowej. Powyższe, wymienione przykłady na pewno nie są jedynymi pomysłami. Należy jednak pamiętać, że każdy biznes weryfikuje się w praktyce. Nikt nie zagwarantuje nikomu sukcesu. Można i trzeba czerpać z doświadczeń innych ale ścieżkę rozwoju każdy musi wyznaczyć sobie sam. A Ty na jaką formę działalności jesteś gotowy?

4.1/5 - (8 votes)
Picture of Robert Szacherski
Robert Szacherski

Od 15 lat, codziennie od poniedziałku do piątku, zajmuję się doborem maszyn czysczących. Kto wie, może i Tobie pomogę?

Picture of Robert Szacherski
Robert Szacherski

Od 15 lat, codziennie od poniedziałku do piątku, zajmuję się doborem maszyn czyszczących. Kto wie, może i Tobie pomogę?




+48 508 017 831



info@multi-matic.pl
Zobacz także: