Wstęp

EKO – MYJNIE jako pomysł na biznes nie jest niczym nowym. Pierwsze firmy tego typu powstały w Australii, już na początku lat 90 ubiegłego stulecia, ale dopiero w bieżącym wieku zaczęły błyskawicznie zdobywać nowe rynki. Początkowo działały one tylko jako stacjonarne punkty przy marketach,a samochody myto wyłącznie za pomocą środków do bezwodnego mycia. W czasach deficytu wody i mody na ekologię, takie jedno lub dwie stanowiskowe myjnie szybko zaczęły nabierać popularności. Do założenia biznesu, wystarczył niewielki kapitał, a zminimalizowane wymagania formalno-prawne, zachęcały do szybkiego otwierania działalności tam, gdzie budowa tradycyjnych myjni wodnych nie opłacała się.  Rynek zaczynał rosnąć.

Dziś biznes eko – myjni, mobilnych myjni parowych , myjni działających przy marketach, w garażach podziemnych, parkingach itp. w skali globu wyceniany jest już na 300mln $. Być może te wartości nie robią jeszcze wrażenia, ale gdy spojrzymy na dynamikę przychodów branży, zobaczymy iż mamy do czynienia z całkiem poważnym biznesem.

Rys.1. Przychody ekologicznych myjni samochodowych

 

Od kilku lat także i w Polsce można korzystać z tego rodzaju usług. Co prawda ciągle są one niszą rynkową, ale gwałtowny wzrost liczby firm które je oferują jest już prawie równy dynamice wzrostu przychodów branży ogółem na świecie. Dane te mówią nam o tym, iż rynek jest w fazie wzrostu

Rys.2. Etapy rozwoju rynku.

 

  

 

Polski rynek myjni ekologicznych swoimi korzeniami sięga wprost do modeli z Europy Zachodniej lub modeli australijskich, które ze względu na swoją specyfikę (klimat, temperaturę) nie zawsze sprawdzają się w warunkach polskich. Firmy australijskie, ale też amerykańskie osiadłe na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych i działające w korzystnych warunkach atmosferycznych wyspecjalizowały się myciu bezwodnym. Średnioroczna temperatura oscyluje tam w granicach 25 stopni Celsjusza, a stopień zabrudzenia aut często po prostu bywa warstwą kurzu, a nie błota. Troszkę inna specyfika prezentowana jest przez firmy zachodnioeuropejskie, którym o wiele bliżej klimatem do warunków panujących w Polsce. Musisz bowiem wiedzieć Czytelniku, że aby odnieść sukces w tym biznesie konieczne jest odpowiednie dobranie oferowanych technik mycia aut. Mycie bezwodne, czyli wykonywane za pomocą preparatów do bezwodnego mycia (np. Nowet, Aquafree czy Fast) jest możliwe tylko w określonej temperaturze, i tylko w przy nie dużym stopniu zabrudzenia samochodu.   Z południa Europy zaimportowano jednak techniki mycia ekologicznego i zarazem mobilnego, które pod niektórymi względami o wiele lepiej sprawdzają się w naszych warunkach. Mowa oczywiście o myjniach parowych. Odnotowano także próby implementacji na rodzinny rynek technologii mobilnych z północy Europy, szczególnie z Wysp Brytyjskich. Techniki te oparte były na prostym modelu tradycyjnego mycia za pomocą urządzeń wysokociśnieniowych i dużych zbiorników z wodą zamocowanych na samochodach dostawczych. Niemniej jednak mimo ich skuteczności nie odniosły one sukcesu w Polsce, ze względów środowiskowych i problemów z utylizacją odpadów. Wszystkie te techniki zostaną  oczywiście dokładniej omówione w późniejszych rozdziałach.

<< poprzednia strona                                                                                                                                  następna strona >>