Myjnie parowe

Dlaczego myjnie parowe robią taką furorę? Dlaczego tak dużo osób nagle zainteresował się tym tematem? Czy myjnia parowa na pewno sprawdzi się w warunkach polskich? Na pewno te i wiele innych pytań ciągle Was nurtują. Postaram się więc odpowiedzieć na Wasze pytania w formie najczęściej powtarzających się zapytań podczas przeprowadzonych rozmów z tysiącami klientów. Doświadczenia dnia codziennego, postaram przedstawić się w sposób możliwie prosty i przystępny.

Czy na myjni parowej da się zarobić?

Tak. Tak samo jak na każdym innym biznesie. Warunkiem jest oczywiście jego poprawne prowadzenie. Przed decyzją o wejściu w ten biznes (ale też każdy inny) zalecane jest stworzenie biznes planu, do czego zresztą zachęcam w poprzednim rozdziale. Myjnie parowe jako narzędzia do zarabiania, utrzymywania siebie i rodziny są takim samym narzędziem pracy jak myjka wysokociśnieniowa na tradycyjnych myjniach. Myjnie jako punkty usługowe są dobrze znane jako pomysł na biznes, i dlatego nikt nie ma wątpliwości, że dają one zarabiać. Analogiczna sytuacja występuje więc też w myjniach parowych. Kluczem do zrozumienia rentowności tego biznesu, jest nie tylko maszyna, ale solidne podstawy około biznesowe. Skoro tradycyjne myjnie ręczne istnieją, co samo w sobie jest dowodem na ich rentowność, dlaczego nie miałyby przetrwać  myjnie parowe, które różnią się tylko i wyłącznie narzędziem do uzyskania tego samego efektu, który w końcowej fazie powinien być jeden i ten sam – czysty samochód. W tym segmencie usług, warunkiem koniecznym do powodzenia całej akcji jest LOKALIZACJA. Tutaj, na chwilę, chciałbym zatrzeć różnicę między myjniami tradycyjnymi a myjniami ekologicznymi. Postawiłem hipotezę, że myjnia parowa jest tylko narzędziem, takim samym jak myjka wysokociśnieniowa. Aby więc lepiej przyjrzeć się tematowi rentowności myjni, spróbujmy przeanalizować, co wpływa na sukces lub porażkę myjni w ogóle.

Jak już napisałem, podstawowym czynnikiem decydującym o powodzeniu przedsięwzięcia jest lokalizacja. Często można spotkać lokalizacje, które wśród fachowców od marketingu nazywane są

 

„100 metrów od sukcesu”.

 

Ni mniej, ni więcej oznaczają one miejsca, lokale, które są tańsze, położone zdawałoby się na pierwszy rzut oka, w porównywalnym miejscu, takim samym jak ma działająca od wielu lat konkurencja, a jednak w ogólnym rozrachunku okazują się klapą, mimo mniejszych kosztów utrzymania. Te przysłowie 100m potrafi rozłożyć nawet najlepiej zorganizowaną myjnię. Dlatego wybierając lokalizację do swojej firmy, poświęćcie temu tematowi, nawet więcej uwagi niż wyborowi urządzenia na którym będziecie pracowali! Jeżeli będziecie mieli dobrą lokalizację, zminimalizujecie ryzyko upadku swojej firmy prawie do zera. Oczywiście dobre lokalizacje kosztują dużo więcej, niż te „100 metrów od sukcesu” ale w końcowym rozrachunku generują też dużo większe dochody. Załóżmy więc, że mamy już naszą wymarzoną lokalizację. Co dalej? Czy samym myciem, zarobię na czynsz, opłaty, pracowników i przede wszystkim ile zostanie dla mnie? Niestety drogi czytelniku, musisz wiedzieć, iż decydując się biznes związany z myjnią samochodową, na samym myciu zarobisz najmniej… Decydując się na myjnię ręczną (bo tak można nazwać myjnię parową) stawiasz na jakość oraz całą paletę usług dodatkowych, które musisz umieć zaoferować klientowi, aby Twój biznes było naprawdę opłacalny. Z drugiej strony jednak, klient korzystający z Twojej myjni, ma świadomość wyższej jakości dostarczonej usługi, i jest przygotowany do zostawienia w Twoim zakładzie większej sumy pieniędzy, niż podczas wizyty na myjni bezdotykowej. I tak naprawdę, tutaj zaczynasz zarabiać. Otwierając więc myjnię ręczną, musisz mieć od razu w swojej ofercie jak najwięcej pozycji dodatkowych, takich jak odkurzanie, sprzątanie wnętrza, pranie tapicerki, usuwanie rys z karoserii, czyszczenie plastików i wiele więcej. Dopiero kompleksowa oferta + lokalizacja zapewni Twojemu biznesowi pożądaną rentowność. To wszystko co napisałem powyżej w branży jest tajemnicą poliszynela. Nikt o tym nie mówi głośno, ale warto drogi Czytelniku, żebyś wiedział co w trawie piszczy zanim przystąpisz do budowy swojego imperium. Dlaczego więc, może ktoś zapytać, mam kupować drogie urządzenia parowe do mycia samochodów, skoro i tak na tej usłudze zarabiam relatywnie najmniej?? Odpowiedź na to pytanie jest w sumie prosta. Jeżeli chcesz być właścicielem myjni, to jak samo nazwa wskazuje, musisz mieć możliwość mycia!!! (widział ktoś myjnię bez możliwości umycia???). Drugą sprawą jest to, iż decydując się na myjnię ekologiczną, i tak w sumie inwestujesz w otwarcie firmy dużo mniej czasu i kapitału, niż w przypadku otwarcia  tradycyjnej myjni. Podobną strukturę przychodów można zauważyć w  pozostałych myjniach, czyli reasumując – myjnia to nie tylko mycie!

 

Chce otworzyć myjnię mobilną, czy warto?

Tak. Pod warunkiem odpowiedniego ustalenia cennika za swoje usługi, i zgody na rezygnację z obsługi klienta masowego. Decydując się na myjnię mobilną, musisz wziąć pod uwagę nie tylko chwytliwość pomysłu, ale także, jego czasochłonność, która musi być zrekompensowana w postaci ceny. Cena usługi w myjni mobilnej nigdy nie będzie taka jak na myjni bezdotykowej, albo ręcznej. Aby biznes ten się opłacał, musicie bardzo uważnie przeanalizować swoje koszta, nie oglądając się zbytnio na ceny na myjniach stacjonarnych oraz skierować swoje usługi do grona klientów, którzy za komfort umycia samochodu pod domem zapłacą Wam większe pieniądze. Nie zapominajcie, że firma to nie tylko koszty paliwa, dojazdu, wody, chemii. To także podatki, a przede wszystkim czas. Kalkulujcie więc ceny tak, aby Wam się to opłacało. Wyższa cena wbrew pozorom, nie zawsze zniechęca. Wyższa cena to też zazwyczaj ekskluzywność, za którą znajdują się klienci skłonni płacić więcej. Pamiętajcie, biznesmen to też psycholog. Dobrze wykorzystany atut, w postaci myjni dojazdowej daje dobrze zarobić, pod warunkiem umiejętnej kreacji rynku, i wywołania potrzeby w kliencie. Doświadczenie nauczyło mnie jednak, że myjnia dojazdowa, nie zapewni Ci wystarczających dochodów, szczególnie zimą gdzie wykonywanie usług w polskich warunkach atmosferycznych, staje się niekiedy nie możliwe. Dlatego gorąco zachęcam, do tworzenia najpierw punktu stacjonarnego, a dopiero później wprowadzania usług myjni mobilnej. Dopiero takie połączenie, da Twojej firmie przewagę nad konkurencją, a Tobie samemu pozwoli dobrze zarobić. Rozpowszechnienie usług myjni dojazdowych to tylko kwestia czasu w Polsce, lecz kwestii pogodowych nie przeskoczymy. Zima to trudny czas dla myjni dojazdowych – konieczność transportu maszyn w temperaturze pozwalającej na ich bezawaryjną pracę, zabezpieczenie zapasów wody przed zamarznięciem, a także wydłużony proces mycia ze względu na brak komfortu temperaturowego. Te wszystkie czynnik powodują, że myjnia mobilna zimą odczuwa wyraźny spadek swoich podstawowych atutów. Kolejną rzeczą wartą zastanowienia podczas otwierania myjni dojazdowej jest reklama. W przypadku nowej usługi dobrze jest „dać” możliwość bezpłatnego lub częściowo odpłatnego części skorzystania z usługi. Oczywiście nad dokładną formą musicie zastanowić się sami, ale taka forma reklamy zazwyczaj przysparza nowych klientów, i przekonuje nieprzekonanych. Nie koniecznie musicie robić indywidualne prezentacje (znacznie droższe), możecie zorganizować pokaz podczas dni swojego miasta lub zebrać grupkę zainteresowanych osób. Pamiętajcie, że do nowości ludzie przekonują się powoli.(np. moja babcia do tej pory nie dała się przekonać do założenia konta w banku, chociaż wszyscy wiemy, że tak jest lepiej i po prostu wygodniej). Pamiętajcie więc, że myjnia dojazdowa to innowacja, bardzo dobre rozwiązanie przy ograniczonym budżecie, ale też jak w każdym biznesie, ma swoje słabe strony. Poniżej przedstawiam analizę SWOT parowej myjni mobilnej:

Silne strony

Szanse

- innowacyjność

- niskie koszty wejścia na rynek

- ekskluzywność usługi

- nowa forma dotarcia do klienta

- możliwość wykonywania usługi w każdym miejscu

- brak pozwoleń

- niskie nasycenie rynku usługami myjni mobilnej

- potencjalne wysokie zyski

- pierwsi właściciele mogą budować swoje sieci mobilnych myjni

- możliwość wykorzystanie urządzeń w innych branżach, usługach.

Słabe strony

Zagrożenia

- ciągle słaba rozpoznawalność

- utrudniona działalność przy ujemnych temperaturach

 

- brak masowej rozpoznawalności usługi na rynku

- cena wyraźnie wyższa od najtańszej opcji mycia samochodu na myjni bezdotykowej.

<<poprzednia strona                                                                                                                                następna strona>>